Header afbeelding

Brussel

Weekendje weg met de familie

Al een aantal jaar op rij gaan wij met de hele familie een dagje naar een kerstmarkt. Vorige jaar besloten we voor het eerst er een weekend van te maken. Na al een aantal kerstmarkten in Duitsland gezien te hebben zijn we vorig jaar naar de kerstmarkt in Oberhausen geweest. Na Oberhausen hebben we alle dichtstbijzijnde kerstmarken in Duitsland gehad. Dit jaar besloten we om toch in de buurt te blijven en toen kwamen we uit op Brussel.

Het eerste weekend van december vertrokken wij met de hele familie naar Brussel. Aangekomen in Brussel parkeerden wij de auto bij ons hotel en vanaf daar liepen wij naar de stad. De weg naar de stad was al een bezienswaardigheid op zich. We zagen mooie gebouwen, maar ook heel veel vuil en oude gebouwen. Hieraan was te zien hoe netjes Nederland eigenlijk wel niet is. Bekijk hier ook andere hotels in Brussel.

Kerstmarkt Brussel

Aangekomen in de oude stad zijn wij als eerst de kerstmark af gegaan. Deze markt is op meerdere plekken en het is niet één logische route. Soms staan er in een straat of voor een kerk een paar kraampjes maar de meeste kraampjes staan op pleinen net zoals in Duitsland. Wel zijn de pleinen leuk versierd en is er genoeg te doen voor jong en oud. Zo was er een reuzenrad maar ook waren er genoeg draaimolens en was er een schaatsbaan. Op de meeste pleintjes wordt kerstmuziek gedraaid en is alles versierd met lichtjes.

Na ‘s avonds wat gegeten te hebben, hebben wij dus nog een rondje gedaan en deze was veel leuker. Alle straatjes en pleintjes waren heel mooi verlicht en dat gaf nog meer sfeer. Maar wat het mooiste was, was de lichtshow op de grote markt. Tijdens onze zoektocht naar het reuzenrad kwamen wij uit op het Poelaertplein. Helaas was het reuzenrad tijdens de kerstperiode verplaatst naar het Sint-Katelijneplein dus waren we hier voor niks maar dat vond ik persoonlijk niet zo erg.

Dit plein ligt namelijk aardig hoog dus vanaf hier konden we uitkijken over een gedeelte van Brussel. Dit was een mooi uitzicht. Wat me het meeste opviel is dat we vanaf hier een gekleurde toren zagen. Deze toren bleef veranderen van kleur en dat trok onze aandacht. Tijdens onze terugweg kwamen we weer over de grote markt en kwamen we er al snel achter dat het de toren van de plein was. ’s Avonds als het donker is komt er elk heel uur een prachtige lichtshow op de gebouwen van de grote markt. Er wordt op het plein een kerstmuziekje afgespeeld en op de muziek verkleuren alle gebouwen. Dit was echt super gaaf om te zien.

Buiten de kerstmarkt is Brussel sowieso een leuk stad om te gaan bezoeken! Brussel is namelijk een mooie oude stad met veel mooie bezienswaardigheden om te bezoeken. Ook is tijdens je wandeling door de stad regelmatig mooie street art te zien en kan je er heerlijke wafels scoren.

Kerstmarkt Brussel

De oude stad van Brussel

De oude stad is ook buiten de kerstperiode om erg mooi. Brussel kent meerdere mooie bezienswaardigheden waarvan de Grote Markt natuurlijk de bekendste is. De Grote Markt kent meerdere oude gebouwen waaronder het prachtige stadhuis. Op de grote markt zijn leuke restaurantjes om gezellig wat te gaan drinken. Let op! Met de kerstmarkt is het hier altijd heel erg druk. Wij waren met een grote groep en konden vaak nergens zitten omdat er niet genoeg plek was.

Buiten de Grote Markt kent Brussel ook prachtige kerken en kathedralen. In de kerken zijn mooie glas in lood ramen te zien en tijdens de kerstperiode zijn de kerken aangekleed met leuke kerst decoratie.

Ook is manneke pis wat misschien wel de bekendste bezienswaardigheid is aangekleed tijdens de kerst. Toen wij er ‘s middags langsliepen was manneke pis aangekleed als sinterklaas. Zelf vond ik dit een beetje jammer, want hierdoor was het mannetje zelf niet meer te zien. Gelukkig liepen we er ’s avonds nog een keer langs en was de sinterklaas versiering weg. Het beeldje is heel erg klein en er staan meestal tientallen mensen voor dus neem even de tijd als je dit beeldje wilt gaan bezoeken want het kan even duren voordat je erbij kan om het van dichtbij te kunnen zien.

De andere bekende bezienswaardigheden zoals het Paleis en het Jubelplein liggen allemaal buiten het centrum dus hebben wij niet bezocht. Wij hebben nog een wandeling door de leuke straatjes in de binnenstad gedaan.

Oude stad Brussel
Oude stad van Brussel

Street art Brussel

Tijdens onze wandeling door het mooie Brussel zijn we meerdere street art kunstwerken tegen gekomen. Houd je van kunst en street art dan is Brussel dus ook een goede keuze. Er zaten echt super mooie kunstwerken tussen. De meeste kunstwerken waren te zien op de oude gebouwen net iets buiten het centrum.

Eten in Brussel

Het laatste waar ik over wil vertellen is het heerlijk eten in Brussel. In de oude stad en ook in het nieuwe gedeelte van de stad waar je overig super leuk kan shoppen vind je overal wafel winkeltjes. Ook op de kerstmarkt kom je regelmatig een kraampje tegen die deze heerlijke wafels verkoopt. Mijn eerste wafel kreeg ik dus op de kerstmarkt deze wafel was heerlijk overgegoten met Belgische chocolade.

De dag daarna kwamen we in een winkelcentrum een echt wafel winkeltje tegen en deze wafels zagen er nog lekkerder uit. Je kon wel kiezen uit 20 verschillende soorten wafels. Zo kon je kiezen voor wafels met fruit of chocolade maar ook voor wafels met nootjes en slagroom en ook kon je er ijs of in chocolade gedoopte aardbeien halen. Ik koos een lekkere wafel met aardbeien, slagroom en chocolade. Als je het doet moet je het goed doen toch.

Naast de heerlijke wafels kan je er ’s avond ook heerlijke vis gerechten eten met natuurlijk echte Belgische frieten erbij.

Voor de echte foodlovers onder ons kan je er ook voor kiezen om een private food tour te doen.

Wafels Brussel

Om een lang verhaal kort te maken: Brussel is echt een aanrader! Het is een super mooie stad met leuke bezienswaardigheden en heerlijk eten. Ben jij al enthousiast??

Bestemmingen

1. Home
  2. blog
  3. brussel
Weflycheap logo

Mis nooit meer een topdeal!

Door je in te schrijven bevestig je dat je de nieuwsbrief van weflycheap wil ontvangen in je inbox en ga je akkoord met de voorwaarden.