heenreis naar thailand

Heenreis naar Thailand

Op naar Ao Nang (deel 1)

Heehoi! Leuk dat je op deze blog hebt geklikt. Ik ben Jacqueline en van 26 september tot 26 oktober reis ik deels alleen en deels met een goede vriendin en haar huisgenoot (wie ik vast snel ook een vriend mag noemen!) door Thailand! In mijn blogs wil ik jullie meenemen in mijn ervaringen en zoveel mogelijk tips en tricks delen. In de blog van vandaag ga ik het hebben over de heenreis: niet het meest exciting onderwerp van de reis... Maar wel heel belangrijk! Een goede voorbereiding is het halve werk…

Strand van Ao Nang Thailand

Start van onze Thailand-reis: de trein naar Schiphol

Daar gaan we dan... om 7:33 precies pak ik de trein naar Schiphol. Een beetje zenuwachtig maar vol goede moed stap ik in. De reis van een maand naar Thailand is nu officieel gestart! Ik ga mijn lieve vriendinnetje opzoeken die een wereldreis aan het maken is! We zijn straks maar liefst met drie man sterk, want haar huisgenoot haakt ook aan. Om op mijn eerste bestemming in Thailand te komen zal ik maar liefst 3 vluchten nemen: Amsterdam - Helsinki, Helsinki - Bangkok en Bangkok - Krabi. En de eerste twee vluchten doe ik helemaal alleen! De huisgenoot sloot later aan bij de plannen en had hierdoor een andere vlucht naar Bangkok gevonden die hem beter uitkwam. Dit betekent dat ik voor het eerst in mijn leven helemaal alleen ergens heen ga vliegen en ik ga er niet om liegen: ik vind het best een beetje eng.

Vlucht Amsterdam - Helsinki - Bangkok Thailand

De eerste vlucht is om 11:55 naar Helsinki met de maatschappij Finnair. Zonder enige problemen of vertragingen sta ik met iets meer dan twee uur op de airport van Helsinki. Het is hier mooi en overzichtelijk, en dat stelt me wel een beetje op mijn gemak. Ik heb ongeveer 2 uurtjes overstap tijd en dat geeft me de mogelijkheid om eventjes rond te kijken, mijn telefoon op te laden en mij voor te bereiden op de tweede en tevens ook de langste vlucht.

Na een uur en een kwartier rustig aan te hebben gedaan op een bankje besluit ik even op de departure borden te kijken. Oeps, ze zijn al aan het boarden. Even doorlopen dan maar. Ik moet gate 50C hebben. Maar ik zou ik niet zijn als er niet iets bijna misloopt: met grote passen volg ik vol overtuiging het bordje “Gate 20-49”, ervan uitgaande dat hierna een bord zal volgen met “Gate 50-…”. Een beetje jammer dat ik aan de verkeerde kant van de airport pas besef dat dit niet het geval is! Ik trek een sprintje terug en kom gelukkig nog op tijd aan bij de goede gate. Met een busje worden we naar het vliegtuig gebracht. En zoals altijd zijn die busjes “gezellig” druk. Gelukkig weet ik eenmaal in het vliegtuig snel mijn stoel te vinden en vertrekken we keurig op tijd.Om 17:30 vertrekt het toestel richting Thailand. Ook deze vlucht wordt gedaan door Finnair. Ruim 9 uur later en een beetje vermoeid ben ik dan eindelijk in Bangkok. Pfff, wat een bevalling. Ik ga nooit fan worden van die lange vluchten. Maar al met al mag ik zeker niet klagen: alles verloopt tot nu toe heel voorspoedig én ik heb nog geen angsttraantjes voelen opkomen! Ik ben trots op mezelf. Finnair is overigens een prima luchtvaartmaatschappij. Ik vond de stoelen niet bijzonder comfortabel, maar ik had het idee dat dat met mijn lengte te maken had of gewoon met het feit dat geen enkele stoel meer lekker zit na een aantal uur. Verder was de service en het eten prima en hebben we dus geen vertragingen gehad!

Airport Bangkok & aankomst Bangkok

Ik besluit op het vliegveld van Bangkok op wat bankjes te gaan liggen, aangezien ik pas om 12:40 de volgende vlucht heb naar Krabi. Als ik de bordjes moet geloven mag dit eigenlijk niet, maar aangezien iedereen het hier doet besluit ik de gok maar te wagen.

Thaise simkaart kopen op Bangkok airport

Na ongeveer een halfuurtje te hebben gelegen ben ik daar ook wel klaar mee. Ik bedenk me dat het wel handig is om een Thaise simkaart te hebben en ik zet de zoektocht voor eentje in. Dat valt nog niet mee, want de airport van Bangkok is groot en mijn tas is zwaar (en ik ben niet zo goed in zoeken). Na enig gezoek kom ik een groot, elektronisch informatie bord tegen. Ik besluit het een kans te geven en tik “Sim” in bij de zoekfunctie. En ja hoor, met een kaartje en al krijg ik te zien waar ik mijn simkaart kan aanschaffen. Ik kies voor nu even de goedkoopste optie van maar 8 dagen, omdat ik van mijn vriendin heb gehoord dat het goedkoper kan wanneer je dit regelt buiten het vliegveld. Hier betaal ik 299 Baht voor (bijna 9 euro). Als het goed is heb ik nu 23GB data. Daar hou ik het wel even mee uit.

Ontmoeting huisgenoot en de douane check in Thailand

Voor de laatste vlucht (eindelijk!) ben ik gelukkig niet meer alleen. Op Bangkok zullen ik en de huisgenoot van onze gezamenlijke vriendin elkaar ontmoeten. Ik heb hem twee keer eerder gezienen het is een hartstikke aardige vent, dus dat moet helemaal goed komen. Ik ben een beetje jaloers op hem, want hij heeft een rechtstreekse vlucht gehad. Maar ik vermoed dat de mijne goedkoper was: ik heb voor een retourtje slechts +- €500 betaald. (Dikke tip van de dag: check voor goedkope tickets de website Skyscanner). Niet veel later ontmoeten de huisgenoot en ik elkaar op de airport. Ik vind het zo’n gek idee dat je elkaar de eerste twee keer in Amsterdam ziet, en dan plotseling elkaar weer ontmoet aan de andere kant van de wereld. Maar gezellig is het wel. Ik was wel toe aan wat contact na, al met al, ruim 20 uur alleen te hebben gereisd. We besluiten rustig aan te doen en wat te gaan eten bij de Burger King. Om 12:40 gaat onze vlucht naar Krabi, dus rond 11:40 gaan we op zoek naar de check-in en de gate. Hier hadden we ons een beetje op verkeken, want bij de douane stond een enorme rij! Note to myself: voortaan eerder in de rij staan, want het scheelde niet veel of we hadden ons vliegtuig gemist.

Bangkok - Krabi

Niet veel later zitten we dan eindelijk in het laatste vliegtuig. Voor 1040 Baht (omgerekend ongeveer 31 euro) vliegen we met Bangkok Airways naar Krabi. De tickets hebben we gekocht via de website 12go.asia, slechts 3 dagen van tevoren. Ik moet eerlijk bekennen dat ik voor die prijs geen hoge verwachtingen had, maar het tegendeel is bewezen. De stewards en stewardessen zijn ontzettend vriendelijk en we kregen gewoon een hele rijst maaltijd met drinken! En dat voor maar 1 uur en 20 minuten vliegen. Dat had ik niet verwacht. Het toestel is te vergelijken met de toestellen die bij Transavia en dergelijke worden gebruikt, heel acceptabel dus.

Krabi en de taxi naar Ao Nang

We hebben afgesproken om onze vriendin te ontmoeten in Ao Nang. Dit is ongeveer 30 minuten rijden vanaf de airport. We gebruiken de Grab app: deze is eigenlijk precies hetzelfde als Uber. Voor 560 Baht (€16,70) staan we met een halfuurtje in Ao Nang. Voor mijn gevoel zijn we met de Grab app nou niet per sé goedkoper uit dan bij een normale taxi. Maar ik heb nog geen normale taxi gepakt en dus geen vergelijkingsmateriaal. We hebben net onze spullen uit de taxi geladen wanneer onze vriendin ons ik de armen springt. Wat een ontzettend leuk en gek weerzien, zo aan de andere kant van de wereld. We besluiten onze spullen even weg te zetten in het hostel waar we slapen. We verblijven in K-Bunk hostel. Het kost hier bijna niks (140 Baht = €4,18 per nacht) en het is er schoon en netjes. Aangezien we allemaal een beetje vermoeid zijn gaan we lekker uitrusten op het strand. Het is ongeveer 30 minuten lopen. Onderweg koop ik voor 120 Baht (€3,58) een sarong waar ik op kan liggen op het strand. Wanneer we aankomen op het strand krijg ik een grijns van oor tot oor. Het uitzicht is precies wat ik mij bij Thailand had voorgesteld en gelukkiger kun je me na zo’n lange dag niet krijgen. We ploffen neer op onze handdoeken en sarongs en genieten van de laatste uurtjes zon, zee, strand en een adembenemende zonsondergang.

Strand van Ao Nang Thailand

Nog 1 dikke Thailand tip

Voordat ik deze blog ga afsluiten wil ik nog een tip geven. Bangkok heeft twee airports: Suvarnabhumi (BKK) en Don Mueng (DMK). Let goed op wanneer je een ticket koopt van Bangkok naar Krabi of een andere bestemming, want er zijn dus twee vliegvelden! Ik zelf had daar ook bijna een foutje mee gemaakt. Ik kwam aan op BKK en had bijna een ticket gekocht vanaf DMK om naar Krabi te gaan. Nou was dit op zich geen probleem geweest, maar met de ticket die ik wilde kopen had ik maar 2 uur overstaptijd. Dat was wel spannend geworden…

Next time… in Thailand

De volgende keer komen we bij the good stuff. In de volgende blog ga ik het verder hebben over Ao Nang en de rest van de avond. Na ons tripje naar het strand waren we namelijk onze vermoeidheid te boven gekomen en besloten we het nachtleven van Ao Nang maar eens te verkennen. Ook gaan we de volgende ochtend met de boot naar Koh Phi Phi! Stay tuned ;-), en hieronder alvast een paar teasers…Vind je de foto’s bij deze blog mooi en wil je meer van dit soort plaatjes zien? Volg dan@capturingmypointofview op Instagram! Via dit kanaal kun je mij ook altijd vragen stellen mocht je meer willen weten over mijn trip of andere dingen.

Beach in Thailand
Teaser 1 ;-)

Beach Thailand sunset
Teaser 2 ;-)

Bestemmingen

Waanzinnige Thailand deals

Weflycheap logo

Mis nooit meer een topdeal!