Header afbeelding

Kerst vieren in Praag

Kerstmarkt Oude Stadsplein

De periode rondom kerst en nieuwjaar is bij uitstek een tijd om er een paar daagjes tussenuit te gaan. Komende kerstvakantie ga ik op wintersport in Oostenrijk met vrienden. Afgelopen jaar was ik net na oud en nieuw vier dagen in Praag met mijn vriend. Een levensles die ik daar leerde: Praag met kerst is altijd een goed idee.

Magisch Praag

Praag is van zichzelf al een magische stad, maar rond kerst is het helemaal alsof je een sprookje binnenstapt bij het betreden van de oude binnenstad. De stad ademt dan Kerstmis. Alles is versierd, overal zijn kerstmarkten en de oude bruggen en gebouwen lijken waar mogelijk nog net een beetje magischer. Het mag buiten dan wat grauw en grijs lijken, dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de decoraties en verlichtingen in de stad. Kerst brengt mensen op de been en hoewel het wel erg druk is in de stad door de vele toeristen tijdens de feestdagen, zorgt het ook voor sfeer op straat. Voor ons was het heerlijk om na nieuwjaar nog even in de sferen te blijven tijdens ons reisje naar Praag.

Het begon al toen we nog in het vliegtuig zaten. Vanuit het raampje konden we de stad al zien, bedekt met wat restjes wit. Thuis hadden we geen ‘white christmas’ gehad en ook al was er ook in Praag haast geen sneeuw meer te zien, het was toch leuk om er nog iets van mee te pikken. Toen we geland waren en met de bus naar het centrum waren gegaan, ploeterden we met onze koffers door de sneeuw naar het hotel. We hadden nog geen avondeten gehad, maar we besloten eerst de stad wat te gaan ontdekken. Met de metro vertrokken we naar het centrum van Praag en toen we het metrostation uitliepen, stonden we meteen op een kerstmarkt. Daar struinden we even rond, maar omdat het al laat was, gingen de eerste kraampjes al dicht. Het leek ons beter om de dag erna terug te gaan en eerst op zoek te gaan naar een plek om te gaan eten. In een steegje vonden we een super gezellig restaurantje, waar we voor heel weinig geld heerlijk konden eten. Na die maaltijd – het was inmiddels al laat – gingen we terug naar het hotel om wat slaap te pakken voor de volgende dag.

Kerstmarkten in Praag

De volgende ochtend stonden we vroeg op en brachten we, zoals we meestal doen als we een stad bezoeken, met name lopend door. De sneeuw was nu helemaal gesmolten, wat het wandelen een stuk makkelijker maakte. We hadden een route uitgestippeld langs de bekende Praagse bezienswaardigheden, zoals het astronomisch uurwerk, de Karelsbrug en de John Lennon Wall, maar de kerstmarkt op Old Town Square zorgde al snel voor oponthoud. Deze kerstmarkt is de meest sfeervolle, maar ook de drukste van Praag, met allerlei verschillende soorten kraampjes. Er was een levende kerststal, we konden handgemaakte kerstballen, -beeldjes en andere decoraties kopen en er werden demonstraties gegeven van hoe die dingen werden gemaakt. Ook was er heel veel eten en drinken te krijgen. We bestelden koffie en warme chocomel om op te warmen en besloten verder te lopen. Wel namen we ons voor om later terug te komen en op de kerstmarkt te lunchen.

Kerstmarkt Praag
Kraampje kerstmarkt Praag

Natuurlijk was dat ijdele hoop. Er is zo veel te zien in Praag, dat we nooit rond lunchtijd terug hadden kunnen zijn. Gelukkig is de markt op Old Town Square niet de enige in de stad en konden we op een andere markt net zo lekker lunchen. Ondertussen hadden we al aardig wat kilometers gemaakt. We hadden het oude centrum achter ons gelaten, waren de Karelsbrug overgestoken en liepen nu door weer andere sfeervolle steegjes, waar ook weer op verschillende plekken kleine kerstmarktjes stonden. Wel begonnen we wat vermoeid te raken en hadden we behoefte aan iets minder actiefs. We besloten daarom terug te gaan naar de andere kant van de rivier, om daar op zoek te gaan naar een cafeetje om iets te drinken.

Bier en glühwein in Praag

Eenmaal terug in het oude stadscentrum, liepen we per toeval tegen het Biermuseum aan. Tsjechië staat natuurlijk bekend om de grote hoeveelheden bier die er worden gedronken (zo’n 145 liter per inwoner per jaar!) Het leek ons dan ook leuk om ons even onder te dompelen in die biercultuur en voor een paar euro kochten we een kaartje mét proeverij. In het museum waren we snel uitgekeken, dat was niet heel bijzonder. De proeverij daarentegen zorgde ervoor dat we (vooral ik) wel een paar uurtjes zoet waren. We kregen per persoon vier grote glazen met verschillende soorten bieren mee, allemaal tegelijk, in een speciaal daarvoor gemaakte houder. In de kelder van het museum was een sfeervol cafeetje gemaakt, waar we ons bij de andere bezoekers voegden en begonnen met drinken. Helaas kon ik al dat bier niet op en moesten we uiteindelijk wat laten staan om niet al voor het avondeten stomdronken te zijn, maar gelachen hebben we wel.

Toen we uiteindelijk weer buiten kwamen, liepen we weer terug naar Old Town Square, waar de kerstmarkt er in het donker met alle verlichting nog mooier uit zag dan overdag. Op de markt gingen we op zoek naar avondeten, wat volop te krijgen was. Mijn vriend koos een stuk varken van het spit, ik ging voor een gegrilde kipspies. We dronken nog een glühweintje op het plein en doken daarna een café in om na te borrelen. We waren het er over eens dat Praag in deze tijd van het jaar fantastisch was. In de dagen die nog volgden hebben we ons dan ook niet verveeld. Praag heeft van zichzelf al veel te bieden, maar met kerst voelt alles wat er te zien is toch nog net wat specialer aan.

Bestemmingen

1. Home
  2. blog
  3. kerst vieren in praag
Weflycheap logo

Mis nooit meer een topdeal!

Door je in te schrijven bevestig je dat je de nieuwsbrief van weflycheap wil ontvangen in je inbox en ga je akkoord met de voorwaarden.