Header afbeelding

Griekse oudheid: Athene en Delphi

De allermooiste highlights!

Het is midden oktober, maar hier in Griekenland merken we nog helemaal niets van de herfst. Als we aankomen in Athene is het minstens 30 graden en we zijn blij dat we na het inchecken op de camping onder de douche kunnen springen. Dan gauw schone kleren aan, want we gaan de stad in!

Sfeer proeven in Athene

Middenin het centrum van Athene stappen we uit de metro. De Acropolis ligt om de hoek en daar lopen we dan ook direct heen. Het is jammer dat een entreekaartje maar liefst 20 euro kost, maar bij binnenkomst merken we al gauw dat dat het echt wel waard is. We lopen eerst een stukje door de tuinen, waar overal om ons heen delen van de geschiedenis te zien zijn. Wij vinden vooral het Theater van Dionissos erg mooi: hier zouden wij ook wel eens van een voorstelling willen genieten! Dan lopen we omhoog naar het volgende theater, het Theater van Herodes Attikos, waarvandaan we een spectaculair uitzicht over de stad hebben. Nog iets verder omhoog is de entree van de Acropolis zelf. Het is duidelijk dat dit het populaire gedeelte van de bezienswaardigheid is, want het wemelt er van de toeristen! We lopen rond en bekijken de tempels en natuurlijk het Parthenon, dat in de steigers staat. Vanaf hier hebben we het gevoel bovenop de stad te staan, want we kunnen alle kanten van Athene van bovenaf bewonderen!

Als we de heuvel van de Acropolis weer af lopen, komen we terecht in de wijk Plaka. We hebben hier afgesproken met iemand uit Nederland, die hier toevallig ook is voor haar werk. Gezamenlijk kiezen we één van de vele leuke restaurantjes uit om een drankje te doen, want na de lange wandeling in de zon kunnen we wel wat vocht gebruiken. Het is duidelijk dat ook de bewoners van Athene zich hier graag vermaken: de terrasjes zitten bomvol met mensen die genieten van een late lunch. Als we weer wat opgeknapt zijn, lopen we nog even door de smalle straatjes van Plaka en gaan we op zoek naar andere hotspots. We zien o.a. de Poort van Andrianou, het indrukwekkende olympisch stadium, de wachten voor het paleis van de president en de National Garden. Onze voeten beginnen dan toch wel pijn te doen en onze magen beginnen te knorren, dus we strijken neer bij een restaurantje vlakbij het Syntagmaplein. Ondertussen is het ook donker geworden en de sfeervolle straten lopen vol met mensen. Op het plein klinkt muziek en er wordt gedanst en gezongen. Wat een geweldige stad!

Op de fiets door de grote stad

De volgende ochtend gaan we niet met de metro, maar met de fiets naar het centrum van Athene. Het is een heel gedoe om de weg te vinden, maar ook om niet midden tussen het drukke verkeer terecht te komen.

Gelukkig vinden we op een gegeven moment een fietspad, dat we volgen totdat we enkele gezellige restaurantjes naast elkaar tegenkomen. Eerst maar even een bakje koffie! Als we later in de stad aankomen, fietsen we langs de Acropolis en door de wijk Plaka, om uit te komen bij de Agora. Dit was lang geleden het centrale punt van de stad, waar men regelmatig bij elkaar kwam en waar alle belangrijke beslissingen werden genomen.

We rijden verder langs vele leuke cafeetjes en souvenirwinkeltjes, totdat we weer op de weg komen die ons terugvoert naar de camping. Voordat we uitchecken, eten we een broodje en springen we nog even gauw onder de douche. We gaan de drukke stad weer verlaten; op naar het noorden!

Door de bergen naar Delphi

Gelukkig duurt het niet lang voordat we de stad weer uit rijden, want de drukte op de weg is behoorlijk vermoeiend. Makkelijk rijden is het echter niet, want we gaan de bergen in! Ook komen we langs ontzettend veel katoenvelden, waar we grote machines het katoen van het land zien ‘zuigen’.

Op de weg zien we overal vrachtwagens die bomvol zitten met katoen en we komen zelfs langs een fabrieksterrein waar het net lijkt of het gesneeuwd heeft. Katoen overal! We genieten van de prachtige bergen en zingen lekker mee met de muziek op de radio. Niet ver van waar we willen overnachten komen we ineens terecht in een dorpje waar de winkeltjes bomvol hangen met mutsen en sjaals.

We zien zelfs kerstlichtjes hangen! Het dorp heet Arachova en hier kun je in de winter terecht voor de wintersport. Omdat we het zo’n leuke plek vinden, parkeren we de auto en lopen we een rondje door de schattige straatjes. Dan rijden we het laatste stukje naar onze eindbestemming van vandaag: Delphi.

Het Orakel van Delphi

’s Ochtends staan we op tijd op, om voor de drukte bij de ingang van de archeologische plaats in Delphi te zijn. Toch zijn we niet de eersten: vlak voor ons is er een buslading toeristen en een grote groep Franse leerlingen naar binnen gegaan.

We luisteren af en toe stiekem mee naar het verhaal van een gids, zodat we iets meer leren over deze bijzondere plek. Delphi werd door de oude Grieken gezien als het centrum van de wereld, gemarkeerd door een grote marmeren steen. Oude mythes vertellen ook dat in de hier gelegen tempel van Apollo voorspellingen werden gedaan door Pythia, of ook wel het Orakel genoemd. Deze vrouw is menigmaal beschreven in de Griekse mythologie en werd in die tijd dus vereerd om haar gave.

Het schijnt zelfs zo te zijn dat Pythia heeft voorspeld dat Troje zou vallen! Al met al een interessante geschiedenis, waar we nog steeds maar een klein deel van te weten zijn gekomen. We lopen nog een tijdje tussen de opgravingen door, waarvan we vooral de tempel van Apollo, het amfitheater en de arena erg mooi vinden.

Als we uitgekeken zijn, gaan we het bijbehorende museum nog even binnen. Hier zijn delen van de versieringen van de tempels en vele gevonden beelden en kleine voorwerpen te zien. We gaan er snel doorheen, want we vonden het gedeelte dat buiten te zien was veel interessanter.

Na alle overweldigende gebouwen en geschiedenis in Athene en Delphi, zijn we behoorlijk moe geworden. We zijn nu wel toe aan een stranddag! We rijden dus door naar de kust, waar we op een prachtig plekje de zee in duiken. Na een dagje niks doen hebben we vast wel weer zin om nog verder door te gaan naar het noorden, waar de grote stad Thessaloniki op ons wacht.

Bestemmingen

1. Home
  2. blog
  3. athene delphi
Weflycheap logo

Mis nooit meer een topdeal!

Door je in te schrijven bevestig je dat je de nieuwsbrief van weflycheap wil ontvangen in je inbox en ga je akkoord met de voorwaarden.