Header afbeelding

Bangkok & Khao Sok

De drukte en hectiek van Bangkok (deel 8)

Korte recap…

In de vorige blog waren we gebleven in Ayutthaya, gekend door haar rijkdom aan tempels en ruïnes. Na hier een dag te hebben rondgekeken vertrekken we alweer richting Bangkok.

Naar Bangkok

De vriendin van de eigenaar van ons hostel biedt ons aan om met haar mee te rijden van Ayutthaya naar Bangkok. Zij heeft een grote auto en moet daar toch heen voor haar werk. Wat ontzettend lief! Dat willen we wel. Rond half 1 in de middag vertrekken we met haar naar Bangkok. Het is maar een klein ritje van ongeveer 1,5 uur. Vol verwondering kijk ik hoe deze meid door het drukke, Thaise verkeer heen knalt met haar grote wagen, dat is echt niet makkelijk hier!

Ze zet ons af bij een groot metrostation in Bangkok vlakbij haar werk. We bieden haar aan om voor de benzine te betalen, maar daar wil ze niks van weten. We proberen nog een beetje aan te dringen maar ze staat erop dat wij haar niks hoeven te betalen. We bedanken haar duizend maal. Dit vind ik wel erg typerend voor de Thaise mensen: ze zijn zo vriendelijk en gastvrij.

Vanaf het metrostation nemen we een taxi naar ons hotel. We verblijven in het Back Home Backpackers hotel, dit ligt vlakbij Koh San Road. Koh San Road is dé straat van Thailand. Overdag zijn hier veel leuke winkeltjes en restaurantjes te vinden, ’s nachts verandert het in een walhalla voor stappers. De muziek staat er dan keihard, omdat alle tenten elkaar proberen te overtreffen om zo meer klanten binnen te halen. Tip: neem oordopjes mee, het doet namelijk écht pijn aan je oren.

Mocht je rechtstreeks naar Bangkok willen vliegen, dan kun je hier goedkope vliegtickets boeken.

Back Home Backpackers Bangkok

Onze taxi brengt ons naar Back Home Backpackers. Dit hostel is super geschikt wanneer je graag snel andere reizigers wil ontmoeten. Het is een schoon, netjes en gezellig hostel. Het personeel is erg behulpzaam en maakt graag een praatje met je. Daarnaast zijn de bedden lekker zacht en is het ook nog eens goedkoop (zo’n 5-7 euro per nacht, ligt er een beetje aan in welk seizoen je gaat). Ook organiseren ze elke week leuke activiteiten zoals beerpong en pubquizzen.

Koh San Road

Bij aankomst checken we snel en gemakkelijk in. Na het inchecken besluiten we naar Koh San Road te gaan voor het avondeten. We zijn ondertussen met zijn vieren: er is nog een vriendin aangesloten die net is aangekomen. We gaan eten bij een restaurantje die er ietwat fancy uit ziet, maar daar zijn we dan ook wel een beetje aan toe. Er hangen allemaal parapluutjes aan het plafond van dit restaurant wat wel een grappig gezicht is. Zoals altijd bestel ik weer een curry: ik ben helemaal verliefd geworden op de Thaise curry’s en kan geen avond meer zonder. Het eten is erg lekker en wanneer we klaar zijn zoeken we een leuk plekje op om drankjes te gaan doen. We hebben besloten vannacht Koh San Road onveilig te gaan maken met zijn viertjes. In een straat die parallel ligt aan Koh San Road vinden we een plekje waar we wat kunnen drinken. Deze straat is iets minder chaotisch, maar nog steeds erg druk. Continue word je aangesproken of je het een en ander wil kopen. We bezwijken enkele keren voor kettinkjes, enkelbandjes en andere leuke hebbedingetjes.

Na een paar drankjes vinden we het tijd geworden om een dansje te wagen. We lopen terug naar Koh San Road waar het feestgedruis in alle hevigheid is losgebarsten. De muziek tettert van alle kanten in mijn oren. Desondanks kijk ik mijn ogen uit: wat een gekte! Mensen dansen op de straten en overal lopen verkopers tussendoor met de gekste dingen. Op een gegeven moment komt er een man naar ons toe met schorpioenen op een stokje. “Jaaaa!” roept mijn vriendin en ze koopt er 2. Ik wil dat toch wel eens proberen en ik neem ook een hapje. Het is lang niet zo vies als dat ik dacht dat het zou zijn. Het is zout en knapperig. Niet per sé voor herhaling vatbaar. We lopen verder en komen een enorme krokodil aan het spit tegen. Wat een bizar gezicht… We besluiten het eten maar even te laten voor wat het is en dansen tot diep in de nacht op de straten van Koh San Road.

Bekijk hier ook alle activiteiten die je in Bangkok kunt doen.

Krokodil Bangkok
Bijzondere taferelen op Koh San Road

Solo reis naar Khao Sok

De volgende dag is het dan echt zover… mijn solo reis gaat beginnen. Vandaag moet ik dan toch echt afscheid nemen van mijn vrienden. Ik heb besloten vanuit Bangkok naar Khao Sok te gaan. Dit is een National Park en schijnt echt prachtig te zijn. Met de nachttrein moet ik eerst naar Surat Thani en vanuit daar pak ik een busje die kant op.

Eigenlijk ben ik veel te kort in Bangkok geweest. Één dag is verre van genoeg om Bangkok te verkennen. Maar als ik heel eerlijk ben vind ik dat persoonlijk niet zo erg. Ik hou niet zo van grote steden, drukte en hectiek. Aan het einde van mijn reis heb ik nog een dag in Bangkok, wie weet dat ik dan nog zin heb om de stad verder te verkennen…

Mijn vrienden brengen me naar Hua Lamphong, een enorm treinstation in Bangkok. Vanuit hier zal de nachttrein naar Surat Thani vertrekken. De ticket voor deze trein heb ik hier gekocht. Het busje van Surat Thani naar Khao Sok heb ik hier gekocht. Ik heb niet zoveel overstap tijd van de trein naar het busje: slechts 50 minuten. Ik hoop maar dat ik dat haal. Op de site stond wel dat als je de bus mist je met een andere bus mee mag zonder extra kosten.

Ik neem afscheid van mijn vrienden en stap in mijn uppie de trein in. Deze was stevig verlaat door onbekende redenen. Bij het instappen merk ik direct dat deze trein anders is dan de nachttrein van Chiang Mai naar Ayutthaya. Deze trein is een stuk ouder. Ik vind mijn plek tegenover een Australische man. We raken aan de praat en hij vertelt me dat de treinen in Thailand niet zo betrouwbaar zijn qua aankomst- en vertrektijden. Het is een gezellig gesprek, maar zodra de bedden worden uitgeklapt ga ik direct slapen. Ik ben een beetje vermoeid van de gebroken nacht in Bangkok van gister.

De nacht in de trein valt erg tegen. Ik heb het bloedheet en dit bedje ligt niet zo lekker. Na zo’n 14 uur komen we eindelijk aan in Surat Thani. Ik zeg snel doei tegen de Australische man die nog een stuk verder moet en ik stap de trein uit. Ik heb geen haast om het busstation te vinden, ik heb mijn aansluiting namelijk al lang en breed gemist. Ik vind het bedrijf van de bussen al snel, dit zit namelijk tegenover het treinstation van Surat Thani. Ik loop er heen en leg ze de situatie uit. De man stelt mij gerust en zegt dat dit geen probleem is, ik mag met de volgende bus mee.

Het bedrijfje heeft tafels en stoelen en stopcontacten waar ik mijn telefoon kan opladen voor 30 Baht. Ook kan ik er wat eten kopen. Na ongeveer 1 uur te hebben gewacht word ik verzocht om in een klein busje plaats te nemen. Deze brengt mij weer naar een ander punt, vanaf dit punt vertrekt de échte bus naar Khao Sok. Pff, dit valt nog allemaal niet mee.

Khao Sok

Een paar uur later ben ik dan eindelijk in Khao Sok. Ernstig vertraagd, maar dat mag de pret niet drukken! Het duurt uiteindelijk even voordat ik mijn hostel heb gevonden. Mijn eigenwijze ik dacht zelf wel even erheen te kunnen lopen maar ik sloeg natuurlijk een verkeerde weg in. Het is bloedheet en vochtig hier dus ik besluit een tweede poging niet te wagen en maar een taxi te nemen. Deze rijdt mij direct naar mijn hostel. Dit ritje duurt nog geen 5 minuten.

Ik heb gekozen voor Khao Sok Secret Hostel. Deze zit dicht bij een van de ingangen van het National Park. Daarnaast bieden ze ook veel tours aan, dat leek me ook wel handig. Tijdens het inchecken merk ik dat het erg rustig is in Khao Sok. De vrouw van het hostel zegt dat het inderdaad erg rustig is op het moment. Zo erg vind ik dat niet. Ik heb een bed op een slaapzaal en deze heb ik helemaal voor mijzelf alleen. Het is ook ontzettend schoon hier, dat valt mij direct op. Het eerste wat ik ga doen is een uitgebreide, lange douche nemen. Hier kan ik zo van genieten na een lange, hete nacht in zo’n nachttrein…

De mensen van het hostel zijn heel erg lief. Wanneer ik heb gedoucht en het hostel uitloop komt de vrouw van het hostel achter me aan. Ze vraagt of ik naar het National Park ga. Ze geeft mij de tip om na 16:00 pas naar het National Park te gaan vandaag . Dit omdat je 500 Baht betaalt om het park binnen te gaan. Maar als je na 16:00 pas binnen treedt mag je hetzelfde ticket de dag erna nog een keer gebruiken. Dat is perfect, want ik ben van plan om morgen een tour te doen waarbij je ook entree moet betalen voor het park. Zo spaar je toch weer 15 euro uit.

Khao Sok
Alvast een sneakpeak van Khao Sok National Park

De volgende keer…

De volgende blog ga ik wijden aan Khao Sok National Park. Dit is uiteindelijk een van de vetste dingen die ik in Thailand heb gedaan/gezien. Prachtig blauw water met enorme rotspartijen… Een heel bijzonder gezicht. Stay tuned… ;-)

Vind je de foto’s bij deze blog mooi en wil je meer van dit soort plaatjes zien? Volg dan @capturingmypointofview op Instagram! Via dit kanaal kun je mij ook altijd vragen stellen mocht je meer willen weten over mijn trip.

Bestemmingen

1. Home
  2. blog
  3. bangkok en khao sok
Weflycheap logo

Mis nooit meer een topdeal!

Door je in te schrijven bevestig je dat je de nieuwsbrief van weflycheap wil ontvangen in je inbox en ga je akkoord met de voorwaarden.