Header afbeelding

Het verassende Wit-Rusland!

Afgelopen mei waren we onder andere in Wit-Rusland. Hier hebben we met een huurauto de twee bekendste kastelen van het land bezocht en de hoofdstad Minsk bekeken. Sinds kort is het mogelijk om dit land visum-vrij te bezoeken als je aan bepaalde voorwaarden voldoet. Vanaf onze hotelkamer op de 14e verdieping hebben we mooi uitzicht over een park en rivier. Een ander voordeel van zo’n hoog hotel is dat je het makkelijk kunt terug vinden…

Wit Rusland

Twee bijzondere kastelen

Met de huurauto rijden we de volgende ochtend in circa 1,5 uur naar kasteel Nesvizh. De wegen zijn verassend goed en het land heeft een uitgestrekte natuur. Borden lezen gaat iets lastiger met het Cyrillisch alfabet, maar daar hebben we navigatie voor! Het blijkt dat we de auto aan de verkeerde kant van het kasteel hebben gezet, maar dat geeft niet met dit heerlijke weer. Via een klein bosje en een dijkje langs het water lopen we naar het kasteel. We maken alvast een paar foto’s. Het kasteel is behoorlijk groot en we moeten dan ook goed opletten dat we alle kamers gezien hebben. Er is van alles te zien: meubels, schilderijen, oude boeken, wapens en jachttrofeeën. Nadat we echt alle kamers hebben bezocht  en sommigen per ongeluk twee keer ;) gaan we verder naar het volgende kasteel. Kasteel Mir ligt ook aan het water. We bekijken de binnenkant, beklimmen via de ontzettend hoge treden één van de torens en lopen over de weergang. We eten nog wat in de kelder van het kasteel waar lokale gerechten geserveerd worden. Het eten is goed en het is er heerlijk koel! Daarna bezoeken we een klein kerkje aan de achterkant van het kasteel. Terug in de hoofdstad wordt de huurauto voor het hotel afgehaald (geweldig!) en lopen we naar het gebouw van het oorlogsmuseum en een oud vliegtuig dat daarbij staat.

Rusland Wit Rusland

Minsk

De volgende dag bekijken we de hoofdstad. Ook die is moderner dan we verwacht hadden. We zien een aantal bijzondere gebouwen, pleinen en fonteinen. Vooral de fontein op het Independence Square is prachtig! Hierbij staat een rode kerk die momenteel deels in de stijgers staat. We maken wat foto’s bij twee typische Sovjet-gebouwen die bekend staan als de Citygate omdat ze een soort poort vormen. We genieten van een heerlijke lunch die er prachtig uitziet en voor onze begrippen erg goedkoop is. Vlakbij lopen we een rondje lang het stadhuis en gaan even een aantal kerken in.

Privérondleiding!

Dan gaan we een stukje met de metro. Net als in Rusland zien de haltes er prachtig uit. Er rijden oude blauwe metro’s, die op zich al een bezienswaardigheid zijn. Aan de rand van de stad ligt een klein houten kerkje (de Drie-eenheidskerk) met daarnaast de enorme Allerheiligenkathedraal.

Aan de achterkant van de kathedraal is een crypte, waar we worden begroet door een Engels sprekende gids die ons graag een gratis rondleiding wil geven. Dat slaan we natuurlijk niet af! Verder is er helemaal niemand. De crypte is prachtig met zijn marmer en de sfeervol verlichte urnenmuren. Hier liggen onder andere resten van mensen die in de 1e en 2e wereldoorlog stierven en de as van mensen die omkwamen bij de ramp met de Koersk. De crypte is alleen open op feestdagen, dus we hebben extra geluk! We vertellen dat we ook de kathedraal willen bekijken, maar de binnenkant is nog niet af. Via een andere medewerker zien we wel nog een paar foto’s van de binnenkant op zijn telefoon.

Wit Rusland

Een knallend einde

We winkelen nog even in het moderne winkelcentrum dat bij de metrohalte ligt. Hiernaast staat ook het futuristische gebouw van de nationale bibliotheek waar we een selfie maken. We besluiten die avond te eten in het restaurant op de 22e verdieping van ons hotel. In de avond zijn veel gebouwen in de stad en langs het water erg mooi verlicht. Het is vandaag de Dag van de Overwinning (een nationale feestdag) en de afgelopen dagen was de stad versierd met groen en rood. Aan het eind van de avond is er prachtig vuurwerk (uiteraard in dezelfde kleuren) dat we goed kunnen zien vanaf onze tafel bij het raam. Een mooie afsluiting van het eerste land van deze vakantie!

1. Home
  2. blog
  3. blog witrusland lesley
Weflycheap logo

Mis nooit meer een topdeal!

Door je in te schrijven bevestig je dat je de nieuwsbrief van weflycheap wil ontvangen in je inbox en ga je akkoord met de voorwaarden.