Header afbeelding

Kleurrijke Hoi An

De bestemming voor beginnende backpackers

Hi reisliefhebbers!

Zuidoost-Azië is dé bestemming voor een rijke backpack ervaring. Dat wilden mijn vriend en ik natuurlijk maar al te graag zelf gaan ondervinden. Niet voor een paar weekjes, maar voor een aantal maanden. Hier was natuurlijk wel een goeie voorbereiding voor nodig en na een jaar sparen was het eindelijk zover! In maart 2018 stonden we op Schiphol met onze zware backpacks en was het tijd om iedereen uit te zwaaien en te beginnen aan ons grote avontuur.

Favoriete bestemming

Thailand was ons eerste land en na zes weken vlogen we door naar Vietnam. Dit land keken we echt heel erg naar uit! Het is een langgerekt en smal land met een prachtige natuur en Hoi An was hier echt onze favoriete bestemming.

De stad straalt een en al sfeer uit en de verlichte lampionnen komen je tegemoet. Vanaf Hué is het een rit van ongeveer drie uurtjes met de bus om in Hoi An te komen. De bus in Vietnam is een budget proof manier om van de ene naar de andere plek te komen en de busreis kun je een dag van tevoren nog bij je hotel reserveren. Verwacht niet veel luxe, maar het is een prima manier, omdat je binnen een paar uurtjes al in Hoi An bent.

Mooie huisjes en een (bijna) privé zwembad

Nog een reden waarom ik heel erg uitkeek naar deze bestemming, was het huisje die we hadden geboekt bij ‘Hoi An Village Villa's, een ruime kamer met een balkon en een hele mooie inrichting.

Tijdens onze backpack trip hebben we in verschillende soorten huisjes geslapen en dit was er toch echt wel eentje die hoorde bij de luxe variant. De kamer is groot en licht, er hingen mooie lampen, de badkamer had een douche en een bad en de kranen een goud kleur. Echt een aanrader voor een aantal overnachtingen.

Er is ook een heerlijk zwembad waar de drukte echt meevalt, vaak hadden we het zwembad voor onszelf en dan waan je je toch echt wel in een waar paradijs.

Huisje Hoi An

Touren op de fiets en eten bij een local

Bij de ingang stonden er altijd een aantal fietsen en deze kon je pakken wanneer je maar wilde. Voor het maken van deze reis wist ik niet dat fietsen zo leuk kon zijn! Vaak genoeg hebben we de fiets gepakt en binnen een korte tijd waren we dan in de stad.

Het personeel was ook super aardig en bij de receptie werkte er een jongen die iedere dag wel een praatje met ons kwam maken. Hij gaf ons allerlei tips over Vietnam en op een gegeven moment pakte hij een map van Hoi An erbij en vertelde ons dat hij een leuke fietsroute wist. Hier waren we zeker benieuwd naar en de volgende dag gingen mijn vriend en ik op pad.

Tijdens de route kwamen we langs het vissersdorpje ‘Cua Dai’ en dat was echt een hele leuke ervaring. We zagen hier allemaal kleine bootjes liggen waarmee de inwoners van het dorp iedere dag vis mee gaan vangen. Tijdens het fietsen door het dorpje, hoorden we opeens iemand onze namen roepen. We draaiden ons om en daar stond de jongen van de receptie. Hij woont zelf in dit dorpje en nodigde ons gelijk uit om een hapje mee te eten. We stelden ons voor aan zijn moeder en kregen rijst, groenten en verse vis zoals inktvis. De onverwachte dingen, zijn vaak de leukste en dit was er daar echt een van. Na een heerlijke maaltijd stapten we op onze fiets en reden we door naar ‘An Bang Beach’, een rustig strand om even tot rust te komen en een duik te nemen.

Eten met de locals Hoi An

De lekkerste broodjes, kleding ontwerpen en lichtgevende lampionnen

Als je in Vietnam bent, kan een broodje ‘Bahn Mi’ echt niet ontbreken. Dit is een stokbroodje met zoetzure wortel, komkommer, rettich, koriander, stukjes vlees, paté, vis- en sojasaus en voor de liefhebbers, waaronder mijn vriend en ik, hete sambal of pepers erop. Het is echt een typische foodie in Vietnam en heel erg lekker. Ook in Hoi An kun je deze broodjes op veel plekken halen.

Hoi An is een waar walhalla voor iedereen die net als ik gek is op shoppen. Het is dé stad als het gaat om kleding die je kunt ontwerpen naar eigen keuze. Niets is hier te gek, want zelf heb ik twee bikini’s laten maken en ik ben nog steeds blij met het resultaat.

Ik liet afbeeldingen zien die ik op internet had gevonden en voor ik het wist ging de vrouw in de winkel aan de slag met het opmeten van mijn maten. Ze moest constant op haar tenen staan, want ik ben vrij lang en zij kwam tot aan mijn schouders. In totaal zijn we drie keer terug geweest en toen waren ze perfect op maat. Het was echt een unieke en leuke ervaring.

Ook als je een tas, een pak, een jurk of een jumpsuit wil laten maken, alles kan en ze nemen echt de tijd voor je in de winkels.Wel is het raadzaam om research te doen op internet naar goede kleermakers, want er zitten er een hoop en door het lezen van reviews krijg je een goed beeld.

De straten zijn vol met kleur en de lichtgevende lampionnen hangen overal waar je maar kunt kijken. Het geeft zo’n warm en gezellig gevoel dat ik iedere dag weer mijn ogen uitkeek. De stad is vooral in de avond geweldig om te bezoeken. De lampionnen en lichtjes komen dan helemaal tot zijn recht en op het water varen kleine bootjes met mooie lichtjes.

Lampionnen Hoi An

Laatste dag en de nachttrein

Onze vijf dagen hier zijn echt voorbij gevlogen! Op de laatste dag springen we nog een laatste keer in het zwembad voor een frisse duik, bestellen we heerlijke rijst met saté en een fruit smoothie voor de dorst. Dat dronken we in Azië bijna iedere dag, het is heerlijk verfrissend en een lekkere afwisseling naast het vele water wat we daar dronken. Niet lang daarna werden we opgehaald door de taxi die voor ons is besteld. We worden afgezet bij het treinstation in Da Nang en onze volgende stop is Mui Né! Om 8 uur ’s avonds stappen we in de nachttrein en na een nachtje hobbelend te hebben geslapen, komen we aan in de ochtend. De treinkaartjes zou ik wel een paar dagen van tevoren bestellen, want het gaat om een coupé waar vier personen in kunnen en het is wel zo fijn als je in dezelfde coupé slaapt. Bovendien is een lakenzak een echte must-have voor in je backpack, zodat je altijd je eigen laken bij je hebt. In Mui Né hebben we een huisje met een tuin vol hangmatten en een strand voor de deur. Wat is het leven in Azië toch geweldig!

Bestemmingen

1. Home
  2. blog
  3. hoi an vietnam
Weflycheap logo

Mis nooit meer een topdeal!

Door je in te schrijven bevestig je dat je de nieuwsbrief van weflycheap wil ontvangen in je inbox en ga je akkoord met de voorwaarden.