Header afbeelding

Van Lombok naar Flores per boot

3 Nachten op zee

Het avontuur begon in een restaurant in Ampenan, daar verzamelden we met een hele groep reizigers die dezelfde boottrip gingen doen. Veel verschillende en gezellig mensen, dat gaf ons al een goed gevoel! Vanuit hier gingen we per bus naar een haven in het oosten van Lombok. In de haven lag de boot al op ons te wachten.

Boot Lombok naar Flores Indonesië

Boottrip Lombok - Flores: goed om te weten!

Voordat ik verder vertel over de prachtige boottrip, wil ik jullie eerst vertellen hoe wij hierbij zijn gekomen. Eerst was het niet onze intentie om een boottrip te doen van Lombok naar Flores. Maar omdat wij zoveel goede verhalen hadden gehoord, wilden we het toch graag proberen. Eén dag voor vertrek heb ik de maatschappij Wanua Adventure benaderd via Facebook en gelukkig waren er nog twee plekjes vrij. Wij hadden gekozen voor ‘deckclass’, dat betekent dus dat je op het deck slaapt en niet in een cabine. We hadden namelijk al vele verhalen gelezen over naar benzine stinkende cabines en dat klopte ook ๐Ÿ˜‰. Het deck is dan ook een vette aanrader, want je ligt gewoon heerlijk in de openlucht. Natuurlijk is het wel afgeschermd met een dekzeil en luikjes aan de zijkant, want het kan natuurlijk ook stormen en regenen op zee.

Hoeveel €€€ kost een boottrip Lombok - Flores

Wij betaalden 1.800.000 IDR per persoon voor drie nachten op de boot. Dit was inclusief drie maaltijden per dag en voldoende flesjes drinkwater. Als ontbijt werd er elke ochtend pannenkoeken geserveerd. Als lunch en avondeten kregen we rijstgerechten met bepaalde curry sauzen. Daarbij werd er ook altijd fruit aan het mini buffet toegevoegd. Zorg wel dat je als één van de eerste in de rij staat, soms zijn helaas de voorgangers te gulzig.

De boottrip Lombok - Flores

Kenawa eiland

Vanuit Lombok zijn we al direct de open zee op gaan varen, waar we langs een klein eilandje kwamen om te stoppen, genaamd Kenawa eiland. Hier hebben we een korte hike gedaan om vanaf het hoogste punt de zonsondergang te bekijken. De zon verdween hier achter de Rinjani vulkaan, wat prachtige plaatjes op leverde. Nadat de zon onder was en we een maaltijd hadden gegeten, vertrok de boot weer. Een nacht lang hebben we gevaren tussen de wilde golven naar het volgende eiland.

Kenawa eiland Indonesië

Moyo eiland

Het tweede eiland waar we na een wilde nacht aankwamen heette Moyo eiland. Hier hebben we een stuk gewandeld naar een waterval. Deze waterval konden we beklimmen en bovenop de waterval was er een pool om lekker in te badderen. Toen we terugkwamen bij de boot konden we nog even snorkelen langs het eiland. Daarna gingen we verder varen. Deze dag stond namelijk in het teken van een lange non-stop trip richting de Komodo eilanden.

Moyo eiland Indonesië

Pink beach

Na 17 uur varen waren we aangekomen bij Pink beach. Een strand wat lichtelijk een roze kleur uitstraalde. Deze kleur was afkomstig van de grote hoeveelheid rode koraal, wat om het eiland heen leefde. Mega pink was het niet, maar zeker wel een prachtig strand! Hier werd al wel gewaarschuwd dat er komodovaranen konden rondlopen. Oppassen dus.. ๐Ÿ˜‰ Na een korte ochtend relaxen op het strand en snorkelen tussen het rode koraal gingen we verder naar een manta ray punt. Hier konden we met een gids het open water op, op zoek naar de bekende manta rays. Na even snorkelen hadden we al snel een zwarte punt haai en een schildpad gespot. De manta ray had zich wat beter verstopt, maar hij was uiteindelijk al dat zwemmen zeker waard!

Pink beach Indonesië

Komodo National Park

Dezelfde dag zijn we nog verder gevaren naar het Komodo National Park. Hier gingen we naar de bekende komodovaranen op zoek. Bij de ingang van het verblijf liggen standaard al twee varanen klaar. Ik ben ervan overtuigd dat deze gewoon daar gevoerd worden, want die lagen zo mooi klaar voor de foto ๐Ÿ˜‰. Hierna gingen we verder het park in op zoek naar rondlopende varanen. En raad het eens.. wij hadden onwijs veel geluk als groep zijnde! Wij hadden wel drie ‘actieve’ komodo’s gespot, dit noemde onze gids zelfs speciaal. Voornamelijk omdat wij begin juli daar waren, dat betekent broedtijd!

Komodo National Park Indonesië

Na deze mega indrukwekkende dag gingen we onze laatste nacht tegemoet. Onze laatste avond op de boot werd afgesloten met een feestje. Super gezellig om zo een paar dagen af te sluiten natuurlijk! Ook is dit de enige nacht dat de boot stil ligt, een rustgevende laatste nacht dus. ๐Ÿ˜Š

Padar eiland

De volgende ochtend gingen we verder naar het laatste eiland Padar. Op dit eiland kon je een wandeling omhoog maken. Dit heb ik niet gedaan, want er was een zeer relaxed strandje. Waar je de hele middag half in het water en half op het strand kon badderen. Onwijs fijn om daar nog even te kunnen relaxen, voordat je diezelfde middag weer op de ‘bewoonde’ wereld terecht kwam. Daarin tegen is mijn vriend wel omhoog geklommen en heeft daar onderstaand kiekje kunnen maken.

Padar eiland Indonesië

Labuan Bajo

Labuan Bajo was onze eindbestemming! Hier namen we afscheid van de groep en reisde iedereen op zijn eigen manier verder. Wij hadden een lekker hotel geboekt in deze stad, genoten van het avondeten en gingen hierna roadtrippen van deze kant van het eiland naar de andere kant van het eiland. Hierover zal ik binnenkort nog een blog schrijven, want ook dit was adembenemend mooi. Flores is namelijk nog zo onontdekt, puur en zeker de moeite waard om te bezoeken!

Bestemmingen

1. Home
  2. blog
  3. met boot lombok flores
Weflycheap logo

Mis nooit meer een topdeal!

Door je in te schrijven bevestig je dat je de nieuwsbrief van weflycheap wil ontvangen in je inbox en ga je akkoord met de voorwaarden.