Header afbeelding

Prachtig Antalya

In de maand december

Het was december 2019 en mijn ouders waren 30, jaja lees 30 (!) jaar getrouwd...tsja, we wilden met het gezin ergens naartoe op vakantie. Alleen waren we lastminute en bijna alles was dus uitverkocht en super, maar dan ook super duur. We wilden naar een lekker relaxte bestemming met aangenaam weer. Plots kwam Turkije voorbij op mijn beeldscherm.
Antalya, acht dagen, all inclusive...dat klonk wel heel aantrekkelijk.  Dus boekten we meteen om vervolgens een week later te vertrekken naar de zon.

We vertrokken vanaf Münster airport en het is iets korter dan vier uur vliegen. Goed om te weten is dat als je naar Turkije gaat een visum nodig hebt. Deze kun je gemakkelijk aanvragen via internet en kost ongeveer 30 euro. Daarnaast is het goed om te weten dat je vaccinaties nodig hebt als je naar Turkije gaat. Er zijn helaas erg veel straathonden- en katten in Turkije, dus er bestaat een kans op hondsdolheid. Advies van mij is dan ook uit de buurt te blijven, ook al kan dat soms lastig zijn.

Ultiem genieten bij hotel Fame residence Lara & Spa

We hadden een verblijf geregeld bij Fame residence Lara & spa. Voor ons was een spa een must, omdat het winter is. Het is helaas net niet warm genoeg om te zwemmen in de zee, dus dan is een spa wel handig. Eenmaal aangekomen op de luchthaven in Antalya moesten we eerst met de taxi naar het hotel. Bij onze boeking zat geen transfer inbegrepen dus moesten we zelf een taxi regelen. Van te voren had ik al research gedaan en het zou naar ons hotel maximaal 70 Turkse lira's moeten kosten. 1 euro is op het moment van schrijven ongeveer 6 lira. Toen we de taxichauffeur vroegen hoeveel een ritje was naar het hotel gaf hij aan 170 Turkse lira's. Zonder in discussie te gaan met de taxichauffeur heb ik hem bedankt en ben ik een andere taxichauffeur gaan vragen. Deze taxichauffeur gaf aan dat een ritje maximaal 70 Turkse lira's zou kosten. Ik stapte in de taxi en meteen zette de chauffeur de taximeter aan. Na een ritje van 30 minuten kwamen we aan bij ons hotel. Mijn eerste indruk was wow! Wat een super gaaf hotel. Ik had geen verwachtingen, maar een vijf sterren hotel hoort ook wow te zijn! We werden heel gastvrij ontvangen en ik dacht, dit hotel is mijn thuis voor de komende acht dagen. Het was echt geweldig, heerlijk eten. Echt voor ieder wat wils, een binnenzwembad, een fitness en een hamam om heerlijk te ontspannen. Ik wilde hier niet meer weg!

Düden waterval spotten in Turkije

Ik houd er altijd van om op vakantie nieuwe plekken te ontdekken. Het liefst niet al te ver uit de buurt, maar makkelijk te bereiken met het openbaar vervoer. Ik werd op straat door verschillende mensen aangesproken om een dagtrip te maken naar de Düden watervallen. Kosten hiervoor bedroegen 30 euro voor een volle dag. Ik vond dit eerlijk gezegd een beetje zonde. Als ik naar een all inclusive hotel ga, wil ik namelijk niet een volle dag weg zijn, omdat je dan ook de activiteiten in het hotel en het eten mist. Na even research gedaan te hebben in het hotel kwam ik er al snel achter dat de Düden watervallen makkelijk te bereiken zijn per bus. Bus nummer 7 doet er maximaal 25 minuten over, ik moet wel toegeven dat ik mooiere watervallen heb gezien in mijn leven. Maar het was de moeite zeker waard. In de buurt van de waterval heb je een park en super mooi uitzicht over Antalya.

Düden waterval Turkije
Düden waterval turkije

Shoppen bij de markt in Antalya

Busnummer 7 brengt je bijna overal naartoe en dus ook naar de markt. Bijna elke dag is er wel een markt in de buurt van het hotel. Op woensdag en op zaterdag is er de 'sosyete pazari'. Dit houdt in dat er mooie spullen worden verkocht voor spotgoedkope prijzen. Tip: wel is het handig om af te dingen, als je niet te veel wilt betalen. Er wordt op de markt echt van alles verkocht. Van kruiden tot aan sieraden en van schoenen tot aan neppe merkkleding. Let goed op bij de merkkleding, want ook al is de prijs aantrekkelijk, de kwaliteit is niet altijd denderend. Zelf heb ik er spotgoedkope happy socks gescoord voor € 0,25 cent per stuk! En hele gave kettingen voor minder dan € 1 per stuk. Ik was helemaal blij na een bezoekje aan de markt.

Uitstapjes maken

Turkije heeft veel te bieden. Als je leuke uitstapjes wilt maken die niet al te ver zijn van Antalya raad ik je de Düden watervallen, de markt en Kaleici aan. Ben je een type die het niet erg vindt om een lange reis te maken om bij een mooie plek te komen, dan raad ik je Tazi Kanyonu, Side en Pamukkale aan! Cappadocia is ook prachtig, maar dat is wel heel ver weg. Hier worden drie daagse trips aangeboden bij de touroperators.

Turkije

Goed om te weten

Turkije is prachtig en heel divers. Goed om te weten is dat er in Turkije met de Turkse Lira betaald wordt. In de meeste gevallen kun je betalen met de Euro, maar je betaalt dan meestal wel een stuk meer. Tip: neem vanuit Nederland geld mee en wissel het om in Turkije bij een wisselkantoor. Als je namelijk geld pint in Turkije komen er nog eens transactiekosten bij. Het openbaar vervoer is goedkoop in Turkije, maar ook de taxi is voordelig. Het komt nogal vaak voor dat de taxi's hogere prijzen vragen aan de toeristen.
Als je de taxi instapt moet je er goed opletten dat de taxichauffeur de meter aanzet.
Zo weet je zeker dat je niet te veel betaalt. En ohja when in Turkey...moet je gewoon baklava proeven! Eet smakelijk.

Baklava Turkije

Bestemmingen

1. Home
  2. blog
  3. prachtig antalya
Weflycheap logo

Mis nooit meer een topdeal!

Door je in te schrijven bevestig je dat je de nieuwsbrief van weflycheap wil ontvangen in je inbox en ga je akkoord met de voorwaarden.