Header afbeelding

Roadtrippen door Flores

Het pure Flores ontdekken doe je zo

Flores Indonesië, rijstvelden
Flores

In mijn vorige blog heb ik jullie verteld over mijn reis van Lombok naar Flores. Hier is te lezen hoe ik op Flores terecht ben gekomen. Nu wil ik jullie graag meer vertellen over dit prachtige pareltje.

In vergelijking tot Bali en Lombok is Flores nog zo puur en onaangetast. Dus als je van plan bent een reis naar Indonesië te maken, dan mag Flores zeker niet ontbreken. Op Flores leer je namelijk het échte Indonesië een stuk beter kennen dan op de toeristische eilanden.

Wij hebben met vier personen een zogeheten ‘driver’ gehuurd. Dit zijn locals die je van de ene kant van het eiland naar de andere kant van het eiland brengen. Deze locals rijden langs bezienswaardigheden die jij graag wil zien. Een geheel gepersonaliseerde roadtrip dus :). Zo’n driver huren kostte ons ongeveer €60,- per dag voor één gehele auto. Wij waren gelukkig met vier personen dus konden de kosten verdelen en was het uiteindelijk maar €15,- per persoon per dag.

Dag 1, opweg naar Ruteng

‘s Ochtends vroeg werden we opgehaald door de driver. Dit was een aardige local die wij hadden gevonden via een reisblog. Na een uur rijden vanaf Labuan Bajo zaten we al gelijk op een flinke hoogte tussen de bergen, dit leverde al een hoop prachtige uitzichtpunten op.

De eerste dag stond voornamelijk in het teken van autorijden met daarbij één stop voor een hike. De hike bracht ons een prachtig uitzicht over een spider rijstveld, de naam heeft dit rijstveld te danken aan de spinnenweb achtige verdeling. Dit was echter alleen vanaf een hoge afstand te zien, we zijn namelijk ruim een uur behoorlijk stijl omhoog gehiked. Uiteindelijk zijn we doorgereden naar Ruteng om daar te kunnen overnachten. De driver had ons afgezet bij een restaurantje die hij kende, zodat wij gezellig met elkaar een hapje konden eten. De driver kon ons tips geven over de restaurants, wat hartstikke fijn was, want een local kent zijn eigen eiland toch het best ;)

Spider rijstveld flores indonesie
Spider rijstveld.

Dag 2 & 3, cultuur snuiven in Bajawa

Na een stevig buffet als ontbijt zijn we doorgereden naar Bajawa. In dit dorpje verbleven wij twee nachtjes om wat cultuur en natuur te ontdekken. Hier hebben we wat typische dorpjes bezocht. Dit zijn dorpen waar de bewoners oorspronkelijk woonde, zie hieronder hoe deze dorpen eruit zien. Authentieke dorpjes waar je in het leven van een local kan kijken. In deze dorpjes wordt namelijk gewerkt, maar ook uitgerust en gespeeld.

Typische indonesische dorpjes in Bajawa, Flores
De dorpjes in Bajawa.

Vanuit Bajawa hebben we ook de natuur kunnen ontdekken. Er zijn hier namelijk verschillende hotsprings en wandelpaden te vinden. De hotsprings waren in een stromende rivier waar je lekker in kon badderen met een groen uitzicht. Na een ochtendje vermaken in het water hadden we een wandeling op de planning staan. Dit was een wandeling die je kon maken met een gids, deze gids was een student van de nabijgelegen school. Op deze manier leren de studenten hun engels in praktijk te brengen. Na een dag activiteiten zijn we in de avond doorgereden naar Moni, dit ligt aan de voet van het bekende Kelimutu gebergte.

Tijdens de e wandeling

Dag 4, de Kelimutu beklimmen

Na een korte nacht in een primitief hotel zijn we om 6 uur ´s ochtends vertrokken naar de Kelimutu kraters. Eenmaal aangekomen bij de kraters wist natuurlijk niemand waar we heen moesten, want onze driver ging niet met ons mee het park in. Op dit tijdstip was de zon ook nog niet opgekomen, dus we moesten in het donker het bekende uitzichtpunt zien te vinden. Eerst stonden we bij het verkeerde punt, toen we zagen dat de meeste mensen door liepen naar een ander punt zijn we daar achteraan gegaan. Gelukkig ook maar, want anders hadden we de spectaculaire zonsopgang bij dit punt gemist.

De kelimutu kraters op indonesie flores
Kelimutu kraters.

Het water in de kraters staat bekend om zijn verschillende kleuren. Elke dag kan de kleur verschillen, van helder blauw tot donker rood. Dit komt door de verschillende hoeveelheden van mineralen die erin kunnen zitten. Toen wij er waren de meren donkerblauw & lichtblauw, maar enkele keren per jaar is er een kans dat een van de meren donkerrood wordt. Dit geluk hadden wij helaas niet, maar het uitzicht wordt er niet minder mooi van ;). Na dit prachtige bezoek zijn we doorgereden naar onze eindbestemming, Maumere. Hier werden we afgezet door onze driver bij ons hotel. Maumere was verder niet heel erg bijzonder, maar voornamelijk om even bij te komen om door te gaan naar het volgende avontuur.

Bestemmingen

1. Home
  2. blog
  3. roadtrippen door flores
Weflycheap logo

Mis nooit meer een topdeal!

Door je in te schrijven bevestig je dat je de nieuwsbrief van weflycheap wil ontvangen in je inbox en ga je akkoord met de voorwaarden.